ЦПЛР ОДК - М. Чулова
Мария Чулова
Аз съм старши учител по английски език в ЦПЛР ОДК – Пловдив. Работя в школата по английски език от 07.10.2014 г. с ученици от 1.-12.класове. Завърших три магистратури в ПУ “Паисий Хилендарски”. Имам педагогически опит в училища в гр. Пловдив и областта по учебните предмети български език и литература, икономика и английски език, преди да започна работа в Общинския детски комплекс, а така също понякога съм учител по заместване в училищата в града, водих извънкласна форма по проекта „Твоят час“, две години преподавах в университет. Завърших Трета професионално-квалификационна степен и психолого-педагогически профил „Управление на иновациите в образователни институции“, защитих разработка за личностното развитие в школата по английски език за Втора професионално-квалификационна степен. Работя в присъствена форма и дистанционна форма в Google Classroom Meet и съм сертифицирана за обучител в Центъра за творческо обучение с Google Certified Educator Level 1.. Открита съм и любознателна за организирани обучителни програми от РУО, издателства и международни образователни институции. Работата ми позволява да изграждам трайни умения за учене през целия живот и любознателност у учениците, за да се представят убедително на изпитите за сертифициране на знания, матурата и при желание да ги приемат в университет. С лекота се придвижваме от идеи към действия, оценявам напредъка на учениците чрез тестове, които са според равнищата в Общата езикова рамка.
Тарас Булба
Злото в „Тарас Булба“ и историческите повести на Гогол
Изследване от Мария Чулова
Проблемът антипод[1], въплътен в повестта „Страшно отмъщение” - в образа на баща, пожелал да прелъсти дъщеря си и намерил смъртта си на връх Криван, (чието наименование напомня приказката за Правдата и Кривдата), е доразвит в „Тарас Булба“. И тук силата и слабостта се разкриват в период на инициация. Синовете на стария Булба са на възраст за женитба, ала трябва да доказват патриотизма си чрез юначни постъпки. Тъй като за любовта няма етнически пречки, а нормите са насилие на това чувство, то Андрий чрез любовта си към дъщерята на противниковия велможа се явява в двойствено положение. Проявява се генеративно[2] напрежение между стария Булба и сина му, което се изразява в неспособността и нежеланието да се ощастливят младите чрез предоставяне свобода на избор. Светът на безредие и хаос намира сполучливо въплъщение в постъпката на традиционния Тарас Булба, който дава превес на народностния си дълг и убива сина си. От друга страна, Андрий е нарушител и като блуден се е отклонил от рода, за да отиде във вражеския лагер, ала след това не е приет отново, белязан е докрай. Редът би могъл да се възстанови чрез узаконяване на любовта между младите и сключване на примирие. Обаче нашествието и антиредът не се подчиняват на логически закони.
КОМУНИКАТИВНИ СТРАТЕГИИ В МОДЕЛИРАНЕТО НА ХУДОЖЕСТВЕНИЯ СВЯТ НА ВАЛЕРИ ПЕТРОВ
КОМУНИКАТИВНИ СТРАТЕГИИ В МОДЕЛИРАНЕТО
НА ХУДОЖЕСТВЕНИЯ СВЯТ НА ВАЛЕРИ ПЕТРОВ
Мария Чулова, Пловдив
„Приказката ежедневно се възражда,
тя е съвременна в своята фантастика,
Приказката не е толкова отживелица,
колкото изразяване на нови понятия
чрез стара структура”
(Шкловски - „Тетива”)
Древната магия на приказното пронизва цялото творчество на нашия съвременник Валери Петров, ала той променя традиционната структура на приказката и изразява както класически понятия, така и нови идеи в различни жанрови трансформации.
Произведенията за възрастни (поетични, прозаични, драматургични) могат да се нарекат новаторски и предизвикателни. Творбите за малките реципиенти са по-скоро поетични дори и в прозаичната си част. Отличителна особеност е множествеността на наративните позиции на твореца, неговият пъстролик комуникативен апарат, чрез който без всякакви безапелационни присъди, а деликатно и с усмивка, се постигат внушенията му.
Валери Петров е самобитен автор в много отношения, но неговото художествено наследство не е без корени в световната литература, както и в родната ни класическа литература. Борис Делчев в „Познавах тези хора“ не открива общи белези между постиженията му и тези на творците от т.нар. „поколение на 40-те години на ХХ век“. В българската литература липсва солидна лудична и пародийна традиция. Зад прикритието на остроумието и смехотворството се съхранява удивителна интелектуална хармония на поета, който предпочита да произнася истините, премълчавани обикновено, в привидно наивна и безобидна шеговита форма.
Прочети още: КОМУНИКАТИВНИ СТРАТЕГИИ В МОДЕЛИРАНЕТО НА ХУДОЖЕСТВЕНИЯ СВЯТ НА ВАЛЕРИ ПЕТРОВ
Отрицанието на войната в творчеството на Йордан Йовков
Отрицанието на войната в творчеството на Йордан Йовков
Литературна интерпретация от Мария Чулова
„Навсякъде човек трябва да има съвест”
Йордан Йовков
Баталната проза на Йордан Йовков богато илюстрира и категорично отрича най-голямото зло на човешката цивилизация – войната. Открито изявено или скрито вложено в тъканта на художествените образи, отношението на писателя към най-голямото зло в човешката история е сложно и противоречиво – в него се преплитат патриотичните мотиви за любовта към родината, верността към войнишкия дълг и саможертвения героизъм на българина с благородната хуманистична скръб за поруганата човечност и вътрешно отрицание на противоестествената и враждебна на човека същност на войната.
Прочети още: Отрицанието на войната в творчеството на Йордан Йовков
Княгиня Пролет
Княгиня Пролет
Мария Чулова
Блещукат минзухарени фенери,
събрали се по росните поляни
на първопролетен съюзен пленер и
питат: Де е Карандаша? Замени
го художник с акварели и графити.
Оглеждаме се да позлати корона
на дърво, да накичи с цветни ширити,
покръстени пред зеленината на трона,
където е княгиня Бяла Пролетта -
цветя, дървета, треви и храсти
в жълто, в алено, в оранж тоалета
всеки от тях избра и предвести,
разлистил се от радостта,
че дошла е тя, жадуваната,
очаквана след съня в белота.
Облечена в бялата магия,
с която ще обагри и ония,
които ще се поклонят
и от сърце ще разцъфтят.
Да вият Великденски венци
с тези пъстри поклонници,
но само пролетта да разреши.
Децата ще берат украси
за училища и паметници!
Творческа биография на М. Чулова
Предадено приятелство
Сънувах сянка на перваза -
сприхава, ревнива се оказа,
да изяви поискала насреща
всички блатни чувства вещо.
Невярна си и няма да утрая
блатото на днешната беседа,
всичко свършва най-накрая.
Езерото (граница е, гледай!),
подигравки всякакви отрязах
из засада, сянко на перваза.
Мария Чулова
Раздаден
Мъж без пари, душа и сърце
не е залък с чубрица,
не е фосил без съмнение,
не е нещо за губене,
не е губил и мене.
Не е заем за връщане,
комуто пари назаем
не искам и не желая
полусърце да позная,
а душата не давам
дори и на Бога. Не е готов.
Дал е на друга,
щом вече е раздаден,
ще взема и ще иска –
сърце, пари, душа –
и забрави получовека,
полуинтелигента и мъжа!
Мария Стоилова Чулова
Полети, Пегас, на крилата на мисълта
бърз като ракета-чудо без правила
да показват как миналото замижало
нечестно е заблудило идните
без да брои труда на гладни,
то е подкупило всяко желание
за истината за бъдни дни.
- Сигурен ли си, че лети?
- Да, пътува към мъдростта.
- Къде? Да не се осакати?
- На късъм беше да я улови.
Пегас е само статуетка.
***
///Кое първо да посегнат на Сребърния фонд
или да действат като в универсален магазин?///
Все играеш на тото, сякаш късметът е под наем
и плащаш авансово вноски.
„Алчността не е хубаво нещо” е реплика от нефинансиран филм.
Самонаградил се шеф на Агенция по вписвания
е взет под крилото на дарения-
изпирания през обществени поръчки
на барони с комисионни и партийни клубове
„Под прикритие”. Този филм се преповтаря.
В него също да окомплектова колектива
шефът търси някого като свинска пача
и втори да му е еш на акъла. Мафия.
Свързват плахи и самотни, смотани и кротки
без планове и кроежи тези социални мрежи
Сменяш статуса на профила и объркваш адресата.
Пращаш едно тиражно писмо и си в небрано лозе.
Определяш среща на един – идват тримата.
Сбъркал си името с аватара и не те познават.
Все снимката е стара – мъжът е с коса,
а жената разголила рамената.
Щом на работа включиш скайпа,
Фейсбук, нетлог, туу и туитър,
шефът вижда популярността
и хобито е занимание „нон грата”.
Работата изостава – на стачка
тръгваш с маска срещу АКТА.
Стани юнак с логото на флага
да го види някой с малка памет!
На Федерико Гарсия Лорка
Загледан над огледала
от чакащи любов води,
такъв бих те нарисувала.
Целувал жена с ментов дъх
високо в далечния балкан.
С вкус на босилек в устата
пренесе тук южния полъх.
Не си целунал мен - зеленооката,
а сянката на смуглата циганка,
чиито седем братя с дуенде
оседлавали за теб конете.
И търсили са те край смокиня,
на която някой Юда ще се беси.
Продал би тебе, Федерико,
за сребърна кама поне!
Горчивината на едно сърце
обагря злъчни цветове.
И пак пасат там конете,
дето седлата и юздите
по смокинята висят.
2 април 2012 г.
Mariya Chulova
Bulgaria
Мария Чулова и се занимава с водене на блог и редактиране, била е хоноруван преподавател по български език в ДЕСО на Медицинския университет в Пловдив и по английски език в Университета по хранителни технологии, девет учебни години е преподавала в средни училища в Пловдив до 2014 г., когато започва работа в ЦПЛР ОДК – Пловдив и преподава английски език в извънкласни форми там. Има магистърски степени по българска филология, английска филология и международни икономически отношения, които е придобила в ПУ „П.Хилендарски”. През ученическите си години е получавала насърчение за личното си творчество от участия в радио конкурс „Искри“ на програма „Христо Ботев“, отличена е с грамоти от конкурсите за поезия „Извора“ и „Отечество любезно“, а по-късно от “Какво ще ни дадеш, Историйо?” и отличие от конкурса по есеистика „Цветан Стоянов”, както и от Салон на изкуствата - Чикаго. Автор е на стихосбирката „Минутата, отлитнала от тебе”/2010г./ и сборника с критика и есета „Без идоли”. За една от статиите в „Без идоли” е била стипендиантка на фондацията „Отворено общество” за високи постижения в науката и изкуството. През 2011 г. участва във фестивала „Южна пролет” в гр. Хасково с дебютната си стихосбирка и с медиен проект пред Института „Отворено общество”. За книгата си „Символно-аналитични наблюдения /Духовни биографии и паралели/“ има частично финансиране от спечелен конкурс за разчитане на скрити послания.
Има шест участия в телевизионното състезание „Минута е много“ с темите: Френски класицизъм, Димитър Димов, Антична драма и Празнични трапези, от които е печелила две първи места. Публикува в сп. „Дарба“, в-к „Славей“, в-к “Пловдивски Университет“, в-к „Купонъ”, в-к „Женски тайни”, в-к „Ретро”, сп. “Кула”, в сборника „Пророкът Цветан Стоянов”, алманаха от Нощта на учените в Пловдив, издаден от Медицинския университет в Пловдив, в алманаха „Света гора”/2004 г./ и по Пловдивска обществена телевизия „Тракия”. През 2021 г. участва в излъченото на 8 март предаване „Последният печели“, което може да се гледа в YouTube.