Шест разказа за ромското включване
- Детайли
- Категория: Проза
- Публикувана на Неделя, 14 Април 2013 10:21
- Написана от Людмил
- Посещения: 2395
БАНАНИ
Ферад се събуди от глад и като се сети, че няма нищо за ядене в картонената кутия, която му служеше за шкаф и нито стотинка в джоба, му причерня пред очите. Той скоро беше преживял една опрация на стомаха, причинена от спукана язва и трябваше да яде по малко, но често. А вече два дни той не беше ял нищо друго освен три-четири филийки сух хляб със сол, разделени със сестра му, с която той живееше в една стая, в къщичка толкова порутена, че приличаше по-скоро на изоставена. Бяха толкова бедни, болни и в тревожна неизвестност, че не му се живееше повече. Мобилизираше го донякъде грижата за сестра му и за двете му малки кучета, които беше прибрал в дворчето под един сандък от амбалаж за някакъв домакински уред. Тях хранеше с остатъци, които намираше в казаните за боклук, които претърсваше през деня. Всъщност той разделяше тази храна между себе си, сестра си и кучетата, но имаше дни, като този, когато намереното не ставаше за ядене, та дори и кучетата не го искаха.
Той запали един фас и внимателно седна, облегна се на стената, като гледаше да не събуди сестра си. Тя щеше да пита веднага за ядене, защото беше малко не с ума си, пък и също не беше яла нищо за вечеря. Всмукна дълбоко и като че ли с някакво облекчение, като се увери, че тя спи непробудно под юргана без чаршаф и щеше го остави на спокойствие още известно време. Понеже беше излязъл скоро от затвора, свободата, макар и в бедност, го опияняваше и радваше, както куче отвързано от синджира тича и лае без посока и без цел, от единствения възпорг да диша и щурее свободно. Да, обаче в затвора яденето, макар и недостатъчно, даваха навреме и по три пъти на ден. А сега.... да се радваш ли, да плачеш ли? Гладен, обаче свободен! Свободен, но гладен! Като не можа да измисли кое е по-добро, той реши да излезе и да отиде до един магазин за детски дрехи, където му бяха казали, че може да му дадат да налепи някакви плочки. Скочи така, както си беше от ставането – той всъщност не се събличаше за лягане, само се събуваше – обу се и се измъкна тихо, така че да не събуди сестра си, та да се спаси от мрънкането и за ядене. Те имаха още осем братя и сестри, но никой не им помагаше, защото, както той казваше, всеки си има кахъри и не му достигат парите. Един от братята му търгуваше на циганския пазар, та отвреме на време му отпускаше по някой лев за цигари или му даваше направо по няколко кутии.
Изскочи навън след като хвърли на кучетата малко мухлясал хляб, те го побутнаха с муцуните си неодобрително, пък започнаха с неохота да дъвчат парченца от него. Улицата беше легнала в калта, беше мокра късна есен, стари циганки шляпаха с широки стари обувки, пресичаха от единия до другия край приведени от студа и неволята мангали с цигари в уста, като подскачаха смешно да си намерят по-сухи места за стъпване. Ферад гледаше с отвращение този квартал, той беше дошъл в бордея тук по принуда, преди около две години обитаваха малка къща близо до центъра, но някой я нарочи да вземе мястото и да строи, бутнаха циганската къщица и изгониха семейството далеч в крайната махала.
Ферад зашляпа по пътя пеш. До центъра имаше 7-8 километра, но той не взе автобуса, защото билетът вече струваше един лев, а за един лев той можеше да купи два хляба, ако го имаше.
Влезе в центъра на града, където улиците не бяха кални, а покрити с паваж или асфалт и тротоарите с плочки. Студът проникваше и го бодеше през тънкото му яке, та го караше да бърза към магазина, в който можеше да му дадат работата. Въпреки че бързаше, той не пропускаше да хвърля поглед и към казаните за смет, така по навик и в много случаи това се оказваше полезно. Сега не можеше да вземе нищо, но ако имаше нещо ценно той щеше да го скрие някъде, та после на връщане да си го вземе и да го отнесе. Отдалеч още Ферад видя на следващия казан нещо поставено отгоре на полузатворения капак и предвкуси, че това нещо е полезно и добро за него. Казаните бяха нови и чисти, скоро сменени и нещото се открояваше жълто и привлекателно. Той побърза да не го изпревари някой, както се случваше често и като стигна различи поставените на капака два здрави, чисти банана, половин портокал, парче кекс и хляб. Има добри и грижливи хора, които мислят за другите и оставят на чисто място излишни храни, така че да ги намерят по-бедни хора. Той не взе посърналия портокал, но прибра в джобовете си кекса и парчето хляб, а в ръка понесе бананите. “Хляба ще изям, а кекса и бананите ще отнеса на сестра ми”, помисли си Феро. Тази мисъл го стопли, студът спря за малко да го боде и пред очите му се появи сестра му така, както ще се зарадва на бананите. Банани не се намираха всеки ден, чисти и здрави, по капаците на казаните. Той ги носеше внимателно и така радостен влезе в магазина.
– Хайде бе, човек, докога ще те чакаме? Хващай мистрията и започвай! Ето, купихме плочките, прави основата и лепи, защото виждаш на какво прилича стената! – говореше на висок глас собственичката на магазина.
Вчера тя не му беше казала, че непременно ще работи, а само евентуално, а днес вряка, като че ли го е чакала три дена. “Сигурно другият работник не е искал да вземе работата за тези пари, които тя дава” – си помисли той. “А сега се радва, че съм дошъл и ще си направи икономия. Хайде холан, чакала си ме! Ама нали нямам друг изход, ще налепя тези плочки.”
Той постави двата банана на един близък стелаж, така че да ги вижда, съблече якето, взе една кофа и започна да забърква мазилката. Щеше да свърши работата до вечерта и да вземе някой лев.
– Мамо, мамо – извика едно малко момченце, влязло с майка си в магазина да си купят нещо. – Виж тук има банани! Моля ти се, купи ми ги! Много ми се ядат!
– Тук не продават банани – отвърна майката, млада и хубава жена. – Тези сигурно са на някой от работниците.
– Какво искаш сладурче? – приближи се собственичката. Какво ти харесва?
– Иска бананите, тези двата банана. Сигурно са на някой от вас. Днес постоянно ми говори за банани. Минахме преди малко покрай една кофа за боклук и той видя два банана, като тези, на капака. И като започна: “Дай ми ги, та дай ми ги!” Как ще му дам банани от боклука? Не сме стигнали до някой магазин за плодове, да му купя, та да миряса. То едно дете като си науми нещо, не може да му излезеш на глава – говореше майката, като че ли беше виновна.
– Феро, твои ли са тези банани? – попита собственичката. Дай ги на детето, пък после ще си купиш други. Дай му ги! Виж, че ще изкара душата на майка си. Пък нали е момченце. Може да му стане нещо.
Ферад се обърна малко объркан. Да каже, че сигурно са същите банани, които са видели на капака на казана, не беше удобно. Да откаже – също, макар че ги беше нарекъл на сестра си.Хайде, взимай ги, момченце! – изговори той дрезгаво с малко яд, че ги е сложил на ачик, та да ги видят всички. Стана му жал за сестра му и продължи да маже стената с настървение.
Людмил Попов
ГОТИНИ ПИЧОВЕ
Тук, в този разказ, не става дума за това, че един кърджалийски поп в коленопреклонен възторг се обърна към експремиера Сергей Станишев – “Господин, Министър-председател, Вие сте истински пич!”, което вероятно ще рече нещо, като интересен, стабилен, изявен мъж. Мен пък една колежка ме нарече веднъж, че съм “пич отвсякъде” и уточни – той е “пич, та дрънка!” Като приех, че щом министър-председателят е пич, то и аз не бива да се обиждам – трябва значи да взема това за комплимент. В по-прежни години думата беше обидна, знаехме, че пич означава незаконородено дете – копеле и сега в недоумение отворих речника за чужди думи на академик Стефан Младенов – и там тълкуванието е пич – незаконородено дете или израстък на растение близо до основното стъбло, нередовно стъбло и най-накрай пич значи уличен, развален човек (от турско – арабски произход). За Сергей определението на попа се прие положително, въпреки стряскащите значения в споменатия речник и това как тълкувахме по-рано думата. То и в софийския жаргон момчетата отдавна се наричат едни други “копеле” (незаконородено дете) в смисъл на подобен, близък, симпатичен приятел. Известно утешение е това, че значението на същата дума в румънски език е момче – най-редовно и книжовно – момче! То румънския език не е баш за пример, създаден е от лексиката на околните езици и най-вече на българската, на принципа “чул-недочул”, “разбрал-недоразбрал”. Ама времената се менят бе, пичове! Което е било обидно вчера, днес е похвала, признание за превъзходство. Е, щом съм пич, та дрънкам, ще издрънкам тук това за което си мислих, видях и чух в един горещ, юлски ден: “Кои са готини пичове? Къде ги виждам?” За Станишев изобщо работата с готин пич не се връзва – той нищо друго не направи освен да си кара мотора по разни сборища на рокери и пропаднали алармаджии. Това не е достатъчно за един готин, истински пич и то министър-председател! Иначе той си е един женчо – изнежен, невзрачен, никакъв, синче на баща партиен ръководител от ЦК, син на Партията, та дори и тая как се казваше, бе? А, Елена Йончева или някоя друга беше, го е изритала – точно защото не е никакъв пич!
Вървя си аз с тези рошави мисли в кратуната проста, отде дошли не знам и гледам току пред пазара стои един човек в летния пек, облечен в сиво сако, хубава, изгладена риза под сакото, дълъг, чист панталон и добре наложена шапка – каскет, приличен такъв, ама не нагласен, а като че се е родил така облечен. Отгоре на всичкия си приятен вид, в лявата ръка той държеше цигулка и лък, така малко износени – личи им, че често влизат в работа – готова е ей сега цигулката, всеки момент да легне на рамото на мъжа и да запее. Човекът малко приведен, и така не много млад, стои на входа на пазара и като че се чуди какво да направи, ама не стърчи като излишен, а изглежда свойствен на всички и на всичката обстановка, ама пак различен, особен и интересен. Абе, да му се ненагледаш! Ето, това е пич, викам си аз – истински готин пич! Печели днес конкурса за пичове! И какво ли свири, какво ли? Като го гледам, май се сещам. Циганска, народна, друга! Как не мога да го чуя? Така обичам такава музика!
Погледах го, погледах, пък подминах – какво да правя? Помотах се по пазара – обичам пазара, да видя продавачите – познавам доста от тях, стоката, цените. Не, че трябва нещо да купя, аз си имам в двора градина – домати, краставици, чушки, чубрица – има и за комшиите. Ами гледам днес за готини хора, готини пичове. Този малко докарва на готин, онзи не – ошмулен, друг съвсем шушумига – също като Станишев! Готин пич – само оня с цигулката! Абе, артист – познава се отдалеч! Кога ли ще го видя пак?
Мотах се, мотах се по пазара и айде на Главната! Гледам хорицата – утрепала ги градушката! Тук-таме изскочи някое хубаво гадже, ама нещо му липсва?! Или с цигара в ръка, или се докарала като уроспия, или се изсмива просташки, или кряка нещо в слушалката. Простотия, братче, личи отдалеч! И нищо свястно! Гледам един надува кларнета, малко момиченце до него блъска едно дайре и подскача – просят, дежурни са на Главната! Жалка картинка – оня не свири нищо като за пред хората, детето живо да го оплачеш – старае се, дрънка горе-долу в такта и това е! Да го съжалиш – измъчено детенце! Подминах и вървя нататък – като заглъхна виенето на кларнета, дочувам класика! А! Ама прилична класика! Сарасате, “Цигански напеви”! Опъват две момчета лъковете, залягат над цигулките – ех, най-после да чуя нещо свястно! Седнали са на един цокъл, опасал една властна липа, разперила зелени криле над улицата. Аз приседнах на подобен камък около друга липа-хубавица и се заслушах. Хубаво свиреха момчетата, сработено и много грамотно, технично и вдъхновено! Ето, готини пичове най-после, викам аз гласно! Не щеш ли, до мен седи една баба с внуче и на висок глас разрешават гатанки от една детска книжка. Не може да се слуша! Питам аз малкото – не обичаш ли музиката? Знаеш ли какво свирят! “Унгарски танци” от Брамс” – вика бабата. Не – е – е, друго е, па и казах: “Хайде да послушаме!” Малкият се дръпна и мина от другата страна – скри се зад бабата и ме гледа враждебно. “Той не живее в България и затова се смущава”– оправдава го тя. “Какво, да не живее в джунглата с маймуните? Не може ли да говори?” То, бая пичлеме, гледа ме още по-сърдито. Отказах се от диалога с глухите, запуших си дясното ухо и се опитах да слушам напевите.
Добре, че се обърнах! До цигуларите стои прав готиният пич от пазара, отпуснал цигулката до себе си и слуша. Почтително и внимателно! Слушам и аз – ех, че среща! Тия двамата подхванаха соната от Хендел – още по-добре! Кеф, братче! Колко хубаво звучи под липите, тази соната. Нещо за водата ли беше, как се казваше? Важното, че го свирят и го слушаме заедно с пича на деня. Ама тия двамата май, че взимат първенството! Минават нагоре-надолу хора, хорица ти казвам, никой не се спира, никой не се възхищава. Нали не е чалга! Смачкани хорица, курвета, мутри, простаци, мангали, с една дума – кауни! Ей, май, че ме хвана много яд!
Отново ги забравям – докато съм се ядосвал на празните хора, момчетата свършили и си почиват! Оня, циганският джент, нещо се потрива, нещо около тях пристъпя, пък изглежда пита, проговаря с колегите. Те малко бегло, така, както се отпускат, викат небрежно: “Да. Ами може.” Елеганта тръкна два-три пъти за настройка, па като подхвана една влашка, слушам – бре! Върти ги, засуква, тегли лъка – свири на две струни, онази песен, по-скоро влашко хоро, ме хвана за гърлото! Носи се музиката, препуска през клоните, околовръст поспрелите ококорени хорица, върти се като бясна самодива! Ту виртуозно бързо и препускащо, ту продължително напевно – да те скъса! А-а-а, тоя си го бива, бива си го и още как! Тези момчета – цигуларите, се повдървиха малко, слушат замръзнали в жегата и зяпат. Оня, свърши с влашкото, па подхвана едно българско хоро, тракийско – здраво, много здраво! Ама го свири от сърце и душа! Викам си: “То от нашата музика по-хубава има ли на света? Ей така, както я слушам от тази златна цигулка, протрита и износена с продърпан лък!” И ме изпълва едно хубаво чувство, един трепет – не ти е работа, иде ми да рипна и да затропам!
Тези момчета – класиците, разбраха с кого си имат работа, какво значи свирене от все сърце, от майстор и циганин! Останаха така, настрани от маестрото – като наказани ученици! Готин пич, наистина! Заслужи си го, званието! Ама и аз извадих късмет! Голям късмет!
Людмил Попов
ЦИГАНИНЪТ С КОЛЕЛОТО
Той изнесе кофата с боклука, отиде до уличния контейнер, но се спря на няколко метра защото един човек – циганин, на възраст около четиридесет и пет години, го претърсваше с една къса здрава тояга. Това занимание не продължи дълго – в боклуците рядко се намираше вече нещо полезно от което можеше да се спечели, като се предаде за вторични суровини или се употреби за храна. Времето стана толкова страшно, бедните така се разроиха, че боклучарството стана професия за мнозина. На “ревизия” през този казан днес минаваха над 50–60 различни хора, някои от тях и по два-три пъти! Особено усърдни бяха циганите, полудели по събирането на метални отпадъци. Изкупвачите бяха вдигнали цените и доста хора се препитаваха със събиране на старо желязо. Те не жалеха никого и нищо, и всичко, което можеше да се откачи и да се отнесе – независимо дали вършеше работа на стопаните – части от ограда, дворна врата, полезна вещ, забравена или оставена за малко пред дома, дори номерата и табелите с имената на улиците, отиваха в приемните пунктове на “Белканто”.
– Какво, намери ли нещо? – реши да попита той ровещия, който привърши, закачи тоягата с приспособление на рамката на колелото си и се приготви да се качи и да тръгне.
– Нищо няма днес, претърсили са го вече – отговори неохотно циганинът.
– Намираш ли хляб, изхвърлен в кофите?
Той имаше три кучета и няколко котки, които гледаше с обич, но храната не достигаше и затова нерядко надничаше в казана или оглеждаше да вземе изнесени от хората торбички със стар хляб пред вратите и по улиците.
– А, намира се! Защо питаш?
– Какво го правиш?
– Предавам го в махалата по 10 стотинки за килограм. Един го изкупува, защото храни прасета – отвърна циганинът.
– Ако го носиш за моите кучета, ще ти давам по 20 стотинки за килограм. Може да ми носиш и друго, каквото намериш за храна. Ако е от месо ще ти го плащам повече.
– Става, бате! Ще ти нося! Тук ли си винаги?
– Тук съм по-често. Ако ме няма, прехвърли през вратата и закачи торбата на пирона. Гледай само кучетата да не те ухапят. Ще го претегля и ще ти го платя със следващата торба.
Не му се вярваше много, но още на другия ден циганинът дойде и донесе голяма торба с парчета баници, закуски, чисти парчета хляб – отлична храна за кучета. Имаше и късове от пица, които отдели за котките.
– Откъде намираш толкова много и хубави остатъци.
– Ходя при една фурна, а пък в училището, децата са много глезени и си оставят закуските.
На другия ден отново дойде и донесе още по-добри неща. Имаше и парчета салам и цяла торба с пресни баници и други закуски, непипнати и чисти.
– Откъде са тези неща? Да не си влизал във фурната без да те видят?
– Ба! Като попрегорят ги изхвърлят по цяла торба! Не искат да се излагат пред клиентите. Само трябва да си там навреме. Познават ме и ги оставят за мен. Върша им понякога някоя работа.
– А салама?
– Салама го намирам в кофите. Само, че го изхвърлят по-богатите в някои махали. Най-много има в “Тракия”, където живеят млади и маанджии на храната хора. Ако позастарее малко я изхвърлят, макар и да става за ядене. Моето куче яде често и луканки. Понякога парчетата са съвсем чисти, завити в торбички, та хапваме и ние хората. Чистят си кухните към пет и половина като се върнат от работа и от покупки. По това време си пълня торбата.
– Влез вътре да го претеглим и да ти платя. Ще пийнем и по кафе – покани го домакинът.
– Само да не ме ухапят кучетата! Това голямото много лае и се нахвърля на вратата като дойда – каза с тревога циганинът.
Той се сети, че и друг път пред него цигани много са се страхували от кучетата. Защо? Защо циганите особено много се страхуват? Вероятно затова, защото някъде са крали и пак са ги лаяли или гонили, че може и да са ги хапали кучета. Спомни си, че и един много здрав мъж на име Петко от едно близко село, пребледня, уплаши се до припадък, когато влезе у тях и го залаяха кучетата. Преобрази се от страх, смали се, стана нищо човек. После научи, че Петко е лежал в затвора за кражба. Гонили са го с кучета и са го нахапали. Е, тоя ще се страхува цял живот. Та и циганите. Виж метачките не се страхуват толкова, въпреки че кучетата и тях лаят. Веднъж Вълчо – голямото куче, беше го пуснал за минута на улицата, се нахвърли на циганка метачка и и съдра полата. Той я отърва бързо, а тя не се уплаши кой знае колко. Сигурно не е крала и не е преследвана. Всеки страх си има основание.
– Дай му парче хляб и няма да те лае! Върви спокойно до мен, няма да те ухапе!
Влязоха, седнаха на пейката във вътрешния двор, пиха кафе, разговориха се. Циганинът си каза името – Юсуф по турски, Илия по български.
– Как да те наричам? Кое име повече харесваш?
– И на двете ми викат. Както искаш ти – отговори Юсуф – Илия.
– Ще ти казвам Юсуф, защото така си наречен като си се родил. После комунистите са те прекръстили насила с българско име. Юсуф е истинското ти име. Харесва ли ти кафето?
– Екстра е! На машинка ли го правиш? У нас никога не си правим кафе. Имаме машинка и ние, но булката не знае да прави. Намерих машинката изхвърлена заедно с кутията. Чисто нова! Отива и купува кафе в найлонови чашки от будката по двайсет стотинки и пием от него. Всяка сутрин. След това тръгвам по казаните.
Циганинът замълча, запали втора цигара, като разглеждаше двора. Той беше здрав, изпечен, прям – ще речеш нормален, честен, добър и работлив човек. На стопанинът му беше приятно да общува с човек от това съсловие, като приятел, равностойно и уважително, още повече, че го интересуваше хала на тези хора, тяхната борба за хляб пък и специално кофаджиите, които се бяха умножили толкова много. Обществото явно загиваше щом мнозина си изкарват хляба като бъркат в казаните по цял ден. Между тях имаше и немощни старци, които събираха хартия, главно кутии от велпапе, връзваха я на пакети и я отнасяха за предаване със счупени детски колички или с някакви бедняшки приспособления я замъкваха за съвсем малко пари. Щастливци бяха тези от тях, които изкарваха по един лев на ден. Така си осигуряваха един хляб и кофичка кисело мляко – храна за деня. Други обикаляха и събираха в торби и на пакети всичко, което можеше да се оползотвори – това бяха и българи, и цигани, по вида на някои можеше да се отсъди, че са образовани, но отчаяни от мизерията са превърнали това в занаят.
Той често срещаше един от тях, Спиридон се казваше, млад мъж – крайно изоставен, с мазни и разкъсани дрехи, огромна брада и мръсна и разчорлена коса – същият обикаляше главно техния квартал и събираше всичко; съсредоточен с бавна и провлечена походка той претърсваше педантично и като по план казаните в района. Стопанинът правеше някой път опит да го заговори, но получаваше мълчание или много кратки отговори. Личеше, че този човек има не лошо образование, поглеждаше макар и за секунда с умни очи, имаше меки и приятни маниери на човек, възпитан и живял някога нормално. Това лято веднъж, за своя радост, той го срещна подстриган, обръснат и с почти чисти дрехи.
– Брей, какво е станало с теб, да не си се оженил, Спиридоне? – го попита той. Шегата мина като нечута, Спиридон се обърна и го погледна. Той съжали за глупавия майтап и го попита като по работа, намира ли хляб. Щеше да му предложи да го изкупува за кучетата си.
– Намирам – беше краткият отговор.
– А какво го правиш?
– Печем го и го ядем! Ние сме няколко души приятели и си го изяждаме.
Той отговори благо, спокойно и съвсем просто и естествено. После се обърна и продължи по пътя си, нарамил голямата торба. Ходеше бавно и провлачено, като че никой нямаше покрай него. Другите не съществуваха – той се беше отказал от света, от общуването, от другите хора и техните досадни и не мъдри въпроси. Той изпълняваше най-важната задача на света – оцеляваше! Стопанинът остана като подритната вещ – неловко и неестествено. Света на оцеляването си имаше и свои закони – без излишни приказки и любезности. Всъщност този свят не му беше съвсем чужд – той имаше своите срещи с мизерията, някой път му се искаше да изостави всичко, да не се среща, да не се представя и да се затвори дълбоко в черупката на отчаянието – да се изолира от света на доволството, което не знаеше нищо друго освен себе си. Самият си хапваше понякога от баничките донесени от Юсуф, но се срамуваше да признае и да си каже или за това да разбере някой. Той и затова се интересуваше от барабата, съчувстваше му, жалеше го. Само че онзи се беше оттеглил успешно, без да се оплаква и да се представя за друг – не искаше да го жалят, не търсеше съчувствие и помощ. На Спиридон му бяха чужди и противни тези, които от жалост търсеха да разменят дума с него, те не съществуваха, като тези които беше отрекъл. Той беше в своя свят със своите приятели, с които ядеше препечения хляб, намерен в кофите. Стопанинът го срещаше още много пъти, почти всеки два-три дена, опитваше да го поздрави, но онзи се извръщаше навреме или не чуваше. Беше съвсем, съвсем сам и други не му трябваха.
Циганинът проговори и попита: – Това колело на кого е? Трябва ли ти?
Под заслона на входа за мазето беше закачен за предното колело велосипед, спортен тип с тънки гуми.
– На момчето ми е. Сега му е спукана гумата. Той ще си го направи и ще си го кара.
– Ако го даваш, ще го купя. Аз ще му залепя гумата.
Той, този кофаджия беше от друга, по-висока категория. Той не просто оцеляваше, той търсеше и печалба, някакви по-сериозни находки, от които да изкарва пари. Той беше въоръжен с велосипед, на багажника беше вързал голям кафез за откритията си. За българина това да бърка в кофите за смет беше последното стъпало, стъпало на падението на срама и отчаянието, докато за циганина това си беше препитание, редовна работа, поминък. Той не беше отчаян, а обикаляше, вършеше работа – важна и отговорна. Състезаваше се, беше подвижен, знаеше местата, воюваше за “стоката”, пазеше си района. Разказа като нещо редно, че веднъж натикал някакъв друг от този занаят, който влязъл в неговия район, в кофата за боклук, затворил я и завързал капака. Смееше се и разказваше, че онзи повече не стъпил в този квартал. Имаше си работно време и работни места. На излизане поиска десет лева в аванс, защото му трябвали да купи някакво колело много на сметка.
Ще ти дам, но трябва да ми донесеш за тях петдесет килограма хляб. Той нямаше пари, но не искаше да развали сътрудничеството си с циганина с който усещаше някакво ново приятелство. Той не презираше и не подценяваше циганите, въпреки че беше патил и препатил много от тях. Намираше, че всичко си е от човека, от възпитанието и нагласата на самия и единствен човек – сам за себе си. Познаваше и добри цигани на които имаше доверие, а някои даже му бяха верни приятели. Циганинът Юсуф удържа на думата си, отчете се с хляба, пак поиска аванс от пет лева, пак се отчете – виждаше се някак на положение – приемаха го като човек, пиеха кафе под асмата, приказваха си за дома, за децата. Той веднъж каза, че споделил с жена си за това приятелство, тя от своя страна се зарадвала много и предложила да дойде с него да помогне на човека да си подреди двора, да прекопае градината.
И стопанинът се зарадва – да си намериш приятели в града, с които да си помагате, не е ежедневие, в тези времена никой на никого нямаше доверие – той лично беше обиран, лъган, измамван толкова много за тези десетина години, че споделяше: “Ще кандидатствам в “Книгата на Гинес” за рекорд за най-лъган и краден човек на света!” Юсуф му изглеждаше работлив и порядъчен, още повече излезе, че е от едно село с което стопанинът беше свързан много сериозно – там беше работил няколко години като основател и директор на едно частно училище. Събрал се с жена си и останал в Пловдив, в най-голямата циганска махала – Столипиново, огромен цигански квартал известен вече по целия свят – там беше гостувал и английският престолонаследник, принц Чарлз, като гост на циганите и даже присъствал и взел участие във веселието на циганска сватба. Юсуф каза и къде живее – някъде на “Ландос” – централната улица на квартала, която отделяше циганската от българската част на район “Изток”– срещу пощата. “Като попиташ за Юсуф или Илия, всички ще ти кажат!”
– Аз едва ли ще те търся, ами я кажи ти, дали можеш да работиш при нас, да гледаме прасета. Ще ни трябват да издържаме училището, има готова свинеферма там, с хигиенична и здрава постройка.
– Ама аз такава работа търся! – зарадва се Юсуф. – Ще събирам хляб и ще го нося. Мога да накарам и други да събират. Аз съм работил в стопанство – в ТКЗС-то на село бях тракторист. Аз съм грамотен, завършил съм школата в Белозем – три години съм учил след основното училище. Ще нахраня и ще изчистя на животните сутрин, след това ще изляза по моята работа да посъбера храна и нещо друго, после ще нахраня отново и пак ще изляза. Аз за една надница от 7-8 лева на ден съм готов да работя, даже и булката ще взема, ако искаш! Толкова изкарвам като бъркам по казаните. Та ще ми дойде добре, даже малко и отгоре ще докарвам.
– И едно прасе за теб ще има! Вие ядете ли свинско? Да не сте мюсюлмани?
– Как циганин няма да яде свинско? Ние и кучета, и котки сме яли! Вярваме за пред хората. Да има празници, да се веселим! Има хубави празници, с много ядене и пиене! Коч байрам, рамазан байрам, шекер байрам, сюнети, сватби! Празнуваме и християнските празници – Гергьовден, Великден, Васильовден – бангу Васил – на нас празници ни дай, да пеем и да играем, не работа! Ама ние с булката сме много работни, ще видиш.
– Не се хвали много, че може и да излъжеш! – присмя се доброжелателно стопанинът и се зарадва. “ Май, че ще “интегрираме” тоя циганин. Ето приемаме го без предразсъдъци, ще работи при нас, чувства се добре и приятелски. Има професия и образование – какво повече!”
– Ти искаш ли да се интегрираш, Юсуф?
– Какво е това? Къде е? – попита той разсеяно, защото гледаше едни железа, с които щяха да излеят от бетон една мивка с корито в двора. – Ще ми дадеш ли тези железа да ги предам в “Белкантото”?
– Да се впишеш в обществото. Да работиш, да получаваш, да бъдеш равноправен и равностоен, да си плащаш таксите за вода, ток, смет и данъците. Децата ти да се учат и да добият професия.
– Аз няма какво да се записвам. И тези гяволъци, дето ги разправят, не ми трябват. Ще си плащам тока, когато има пари. Сега не стигат и за ядене. Ще ми дадеш ли железата?
– Трябват ми Юсуф. Ще правим едно корито. Все гледате какво да дадете в “Белкантото”. Може да е скъпо и да трябва на хората, вие ще го продадете за стотинки. Важното е да вземете стотинките! Ти знаеш ли какво е “белканто”?
– Ами там дето взимат железата, книгите, другите работи… На Кукленското шосе.
– Тази дума означава хубаво пеене – италиански стил в пеенето – красиво пеене. “Бел” значи хубаво, добро, а “канто” – пея. Защо са нарекли фирмата за събиране на боклуци така, не мога да си обясня? Какво хубаво си намерил днес?
– Един меден пепелник. Ще го предам за мед.
– И колко ще му вземеш?
– Ами така като го гледам няма повече от 150 грама, значи 40 – 50 стотинки.
– Ето ти един лев, остави го тук, че за масата под асмата няма пепелник. Ако намериш нещо такова, първо го дай на мен. Намирал ли си нещо скъпо досега?
– Намирал съм златен пръстен. И сто и петдесет лева, завити във вестник. И други неща. Затова бързам да обикалям важните места – все има по нещо. Днес намерих един пакет сланина, оставен на чисто. Искаш ли да ти я дам. Ние сланина малко ядем. Аз ям, ама булката не иска и ще я изхвърли!
– Остави я, ще видим какво ще я правим. Може да си я пържим с яйца. Хубаво ядене е пържена сланина с яйца.
След два дена Юсуф дойде много опечален.
– Бате, откраднаха ми колелото. Оставих го до един казан, отидох да погледна друг и докато се обърна … няма го. Отмъкнал го е някой циганин. Може ли да оставя този кафез тука, че е голям и не мога да го нося. Дай ми, моля ти се, твоето колело, да си услужа, за няколко дена. После ще си купя от един човек в “Тракия” – ще ми даде за трийсе лева едно руско. Много е здраво. Ще ти върна твоето.
– Ами нали знаеш, Юсуф, гумата е развалена. Не само вътрешната, но и външната. А и момчето иска да си го кара. Ще ходи на училище с него. А през лятото ще си го кара за кеф.
– Аз ще го поправя за своя сметка, бате. И ще ти го върна здраво. Само за два – три дена.
– Хайде, взимай го! И си дръж на думата! Имаме си доверие, бъди сериозен!
Циганинът вдигна колелото и го отнесе някъде на ръце. След час се върна с нова гума, напомпена и здрава.
– Сега ще си свърша работата. Имам да взема един бойлер от едно място.
– Това спортно колело няма да издържи цял бойлер! Много са тънки каплите.
– Аз няма да се качвам! На ръце ще го тикам, ще го пазя.
Юсуф откара колелото. Дойде в неделята, но без него, каза че ще го докара в понеделник, на другия ден. Това беше през месец май – края на учебната година. И повече не се яви.
* * *
Един ден през месец септември, вече в новата учебна година, Георги – ученикът който живееше и учеше при него си дойде и каза:
– Знаете ли кого видях? Познайте де!
– Е, не можем да познаем. Кажи, предаваме се.
– Срещнах Юсуф! Онзи циганин дето взе и не върна колелото. Видях го отсреща на улицата, тръгнах към него, извиках го, той явно ме видя, но бързо се обърна на другата страна и изчезна. Сигурно няма да дойде повече насам.
– Не можа и няма да можеш да го “интегрираш”, господине! – отбеляза язвително Дора, учителката по музика. – Циганинът си е циганин! Той не може да живее без да излъже и да открадне нещо. Доверие, приятелство – това за него са неясни и непознати понятия. Той е напълно безнравствен човек. През цялото време е мислил как да те измами!
– Вярно, май че така излезе. Не ми се иска да повярвам. Така се сприятелихме! Кафенце, приказки, планове… Е излезе, че докато аз съм го “интегрирал”, той ме е прецакал!
Людмил Попов
СЛУЧКИ НА ГАРАТА
Жената стоеше разплакана на перона. Беше хванала двете си малки деца за ръчичките и се чудеше какво да прави. Тя беше трийсет и осем годишна, стройна и още красива, но рано побеляла. От грижи, работа и търчене по съдилища и затвори беше капнала, недоспала и измъчена. Беше заедно с децата на свиждане на мъжа си в Пазарджишкия затвор – там му беше определено най-после да излежи присъдата си. От ареста в Чирпанската милиция и строгия режим за политически затворници в Старозагорския затвор, сега тук му се виждаше като курорт. Освен това заради високото му образование, бяха го поставили като счетоводител на стопанството на затвора. Стопанството беше голямо, то имаше за задача с труда на затворниците да ги изхранва, да изхранва и служителите в затвора, а предаваше продукция и за държавата.
Той и още трима бяха съдружници в една малка памукопредачна фабрика на гарата в Чирпан, която през ноември 1947 г. национализираха и го пратиха в затвора. Другите съдружници се изплъзнаха – даже един от тях – Кръстю Белков, чирпанлия, който бързо се озова в БКП, стана прокурорски свидетел, лъжеше каквото му наредят агентите и прокурора и вкара съдружника си в затвора. Другият – Никола Чешмеджиев, имаше талант да предусеща и да се покрива, а и против него не стана ясно защо не се проведе такова разследване. Германецът си беше заминал – от него те повече не получиха вест, а четвъртият – Георги Чешмеджиев беше арестуван още през септември 1944 г. и “безследно изчезна”. Към него те имаха политически обвинения за сътрудничество на “фашисткия режим” и изявени симпатии към хитлеристка Германия. Така бяха изчезнали много, много хора в тези кървави нощи!
Сега пътуващите отминаваха равнодушни – в тези години много сълзи се бяха пролели и те бяха свикнали да гледат разплакани хора. Мъката на жената беше голяма – тя трудно преживяваше раздялата и страданията на любимия си мъж. Те необикновено много се обичаха – бяха се оженили след като завършиха икономически университет в София и сами се трудеха да изградят дом и семейство. Сега комунистите разрушиха и ограбиха плодовете на усилния им, денонощен, многогодишен труд. Двете дечица – на седем и на пет години, също плачеха – те бяха накарали майка им да им купи лимонада от ресторанта на гарата – там някой бръкна в чантата и и и открадна портмонето – с билетите, всички пари и прекрасен златен часовник, останал и за последна нужда. За да не и го откраднат от ръката тя го криеше в чантата си!
– Господи Боже, какво ще правя сега?!
Гледката беше много тъжна, но началникът на влака беше непреклонен:
– Не може да се качите без билети!
Влакът пухтеше ядосано на гарата, изпускаше гъсти кълба дим и пара, но и той не можеше да помогне. Властите бяха назначили на възлови места комунистически партийни кадри – предани на режима, груби и жестоки хора. От сълзи той не се трогваше, не се трогваше и от гаранции и обещания за изплащане в Пловдив на дължимото. Тя нямаше и лична карта – попаднала също сред откраднатите вещи. Децата горко ридаеха – те усещаха безпомощността на положението. В Пазарджик нямаха никакви познати, а и при нещастието им и присъдата на мъжа и хората ги отбягваха - пазеха кожата си! Началникът на гарата също отказа да помогне, а и сигурно беше безпомощен пред всесилния началник на влака; оставаха минути до тръгването, последните пътници се качваха, бързащи и безучастни.
– Господин началник, какво става тук, защо плаче тази жена с децата? Не може ли да ги качите на влака? Те са от Пловдив, аз съм ги виждал.
Жената погледна през сълзи с някаква надежда. Гласът произхождаше от един смугъл и слаб човек, с черни очи и коса, по жилетка от костюм, черна мека шапка, чисто облечен. От жилетката, шапката и лицето му личеше, че е циганин.”Какво ли иска този човек пък сега, защо пита? Какво може да помогне той?” – си каза жената. “Вероятно е дошъл да гледа сеир.”
– Ти пък какво се бъркаш? – попита ядно началникът. – Само ти ми липсваш! Нямат билети и не може да се качат! Това е!
– Е, как така, жената е с малки деца? Какво ще правят сега? – не преставаше да пита циганинът. От всички хора на гарата само той се заинтересува. Изглеждаше независим от страха пред комунистите. Сигурно и той имаше деца и се беше развълнувал от съдбата на малките.
– Ако си много тарикат, купи им билети! – каза грубо началникът. – Хайде, качвай се или се махай, защото влакът тръгва!
– Ще им купя! – заяви спокойно човекът. – Колко струват?
Началникът го погледна невярващо. – Ако не се майтапиш, тичай на гишето и купувай билети – един цял и една половинка! И бързай защото тръгваме!
– Хайде, госпожа, качвайте се, аз сега идвам! – каза циганинът и хукна към гишето. Началникът на гарата с известно съчувствие, разпореди на касиерката да даде билети.
– Ето билетите, началник! Карай влака! – каза запъхтяният благодетел и се радваше, като че на него са купили билети. Хората смутено се разстъпиха в препълнения влак и дадоха място на групата. Един циганин им даде пример за човещина!
От неочакваната развръзка жената не беше на себе си, децата се успокоиха, тя с благодарност потърси добрия човек.
– Откъде си? Къде живееш? – попита го тя, още със сълзи в очите, след като го намери да пуши до прозореца. – Дай си адреса да ти върна парите, като се приберем! Знаеш ли каква добрина ми направи?
– Глей си децата сега, госпожа? Аз ще те намеря. Знам откъде си. Айде, не съм направил кой знае какво! Бъди спокойна!
Той се обърна, бутна с палец периферията на шапката си нагоре, дръпна здраво от цигарата и издуха дима през прозореца.
* * *
На софийската гара, пред бързия влак за Пловдив един около четиридесетгодишен мъж изпращаше възрастна, приблизително седемдесетгодишна жена, съвсем побеляла, но още стегната и енергична. Небесносините и очи придаваха нежно и изящно изражение на лицето, изпълнено с обич, внимание и грижа. Това беше майката на високия и енергичен мъж, която често гостуваше в София, като помагаше в гледането на двете му момчета. Годината беше 1981, а пролетната вечер свежа и приятна, макар и все още хладна и резлива. Струваше им се, че влакът напира да тръгне – известното безпокойство на пътника – имаше още пет-шест минути и те побързаха да заемат запазеното място. Купето беше празно, само отвън пред него имаше двама-трима души, които пушеха. Единият от тях, нахлупил по цигански обичай към челото си мека черна шапка с периферия, отстъпи внимателно и уважително място за минаване, другите не се потрудиха, като един от тях погледна с мрачно и неприязнено изражение настаняващите се. Синът постави неголямата пътна чанта на скарата на багажника, намери определеното място и покани майка си да седне. Тя се настани, скромно и прибрано, те си размениха по някоя дума на сбогуване, целунаха се и той тръгна към изхода на купето. На вратата се размина с мъжа, който беше отвън и изрази неприязън при влизането им.
– Какво правиш тук, в това купе, другарко? Това не е твое място! Хайде, излизай и си намери мястото! – каза остро и заповеднически влезлият.
Жената бръкна в чантата си и като си извади билета и картата за мястото, внимателно и малко тревожно му ги показа.
– Това е мястото, което са ми дали за пътуване до Пловдив.
– Те са сбъркали! Това е специално купе! – настояваше мрачният човек, като посочи вратата. – Хайде, излизай!
Синът, който съсредоточено и вече разтревожено, наблюдаваше сцената, като очакваше въпросът да се разреши с показването на плацкартата, влезе в купето и поиска обяснение от грубияна.
– Защо се отнасяте така грубо? Какво искате повече? Нали видяхте, че майка ми е на мястото си? – Той беше настръхнал, изглежда лесно се притесняваше от несправедливости. Пък и въпросът се отнасяше до милата му майчица, толкова внимателна и обична жена.
Мрачният човек изглежда не се съобрази с това обстоятелство и това му струваше скъпо.
– Ти, не се бъркай! Жената няма да пътува в това купе! Аз съм специален човек, пътувам от чужбина и трябва да съм сам тук!
Тази грубиянщина и това “специално” изискване преляха чашата на търпението на високия и видимо силен мъж. Той хвана “специалния” за реверите и го изтласка от купето.
– Като си много “специален” си купи влак! Или щом не можеш да търпиш хората, пътувай в коридора! – му каза много сериозно и с нетърпящ възражение глас той. – Ако кажеш и една дума още на майка ми, ще ти размажа мрачната муцуна!
Отвън се чу свирката на началника на гарата, което означаваше, че влакът тръгва. Синът успокои с последни думи майка си и слезе на перона. Той погледна отвън през прозореца в купето, явно разтревожен за възрастната жена.
От прозореца се показа разгневената физиономия на грубияна и явно окуражен от разстоянието, той започна да вика:
– Кой си ти? Дай си името! Аз съм от МВР и искам документите ти! – Беше извадил и размахваше някаква карта. Влакът се отлепи от перона и онзи мина в кресчендо. – Ще ги взема от майка ти! Да му правиш сметката!
Синът остана безпомощен и тревожен на перона. Видя прибиращият се началник на гарата и му разказа за случая. Той му обеща да се обади на влаковата управа, за да вземат мерки и се прибра.
В купето на набралия вече скорост влак, побеснялото ченге подложи на груб натиск жената. Той вече не я гонеше, а настояваше да си даде документите и да изкаже името и адреса на сина си.
– Дай името и адреса! В Пловдив ще те арестувам! Ще те затворя! А него ще накарам да съжалява, че се заяжда с човек от ДС. Аз се връщам от специална задача и искам да знам кой е този, който ме изхвърли в коридора!?
Жената беше уплашена, но се държеше твърдо. Тя имаше опит с агенти от МВР и ДС още от преследванията на мъжа си, който сериозно си изпати от комунистическата власт. Беше излежал години в затвора, трудно си беше намерил после работа, трудно живяха и с мъка се справяха с изпитанията. От такива типове тя беше патила и знаеше, че те нямат милост, не знаят що е състрадание, съчувствие, кавалерство и вежливост. Те управляваха всичко в тази страна и само те имаха права и привилегии.
– Вие нямате право да изисквате нищо! Нямате причина да ме притеснявате. Бяхте безогледно груб и затова синът ми ме защити! Няма да ви дам нищо! – бранеше се тя.
Ченгето с изхвръкнали от злоба очи вече се присягаше към чантата на жената. – Дай тук паспорта! Дай го, ти казвам!
Тя в ужас притисна чантата към гърдите си, сви се в ъгъла и се чудеше какво да прави.
– Какви ги вършиш, бе човек? Защо тормозиш жената? – попита внимателно, но твърдо един пътник, който до този момент наблюдаваше сцената отвън. – Не я закачай повече! Не виждаш ли, че може да ти бъде майка? Не те ли е срам от белите и коси?
Онзи се обърна ядно към страната откъдето се чу гласа. Това беше човекът с меката шапка. Като го видя, че е циганин, той грубо му отвърна:
– Ти си гледай работата! Какво правиш тук?
– Аз също съм в това купе! Ето ми билетът. Видях всичко отначало и искам да ти кажа, че не си прав. Ще оставиш сега жената на мира. Иначе ще си имаш работа с мен. Не ме интересува какъв си. Още по-лошо, ако си някакъв началник! Не те ли е срам! Ще пазя старата жена, както щях да пазя майка си! – изрече ядосано циганинът, седна и нахлупи шапката си, която се беше повдигнала над челото му. Поведението му изразяваше възмущение и решителност, които респектираха грубияна.
– Аз ти казвам да си гледаш работата, защото и ти ще си изпатиш! – се закани за самочувствие той, но се настани на седалката и млъкна. В купето влезе и другият пътник, който гледаше отвън. Той не взе участие в разправията. Изглежда беше от онези, които “не се месят в чужди работи”, а и “не искат да си имат неприятности”. Сега, окуражен от решителната и спасителна намеса на циганина, той погледна накриво ченгето и седна рязко до него, като че искаше да му каже, че и той е на страната на жената. Тя гледаше с благодарност към защитника си.
– Благодаря, че ме защитихте! Откъде сте? Познавате ли ме?
– Не се кахъри, бабо! – отвърна той. – Пътувай спокойно! Аз съм за старите хора! И аз имам майка като теб. Ти на колко години си? На седемдесет ли? И тя е на толкоз. Да сте живи и здрави!
И като се увери, че “специалният” кротува, той излезе до прозореца в коридора, отвори го, бутна с палец шапката си нагоре, запали цигара, смукна дълбоко и издуха дима навън.
Людмил Попов
ХЛЯБ ЗА СЪРНИТЕ
Луд сняг беше затрупал Лудогорието. Така си беше – снегът беше луд, а гори вече нямаше – изсечени отдавна, а това което е останало – съвсем кротки горички, подминати някак случайно от брадвата или оставени за дивеча, който се отглеждаше и пазеше в резервата Воден и около него за задоволяване на ловния нагон на диктаторите. Да си първи – я секретар на Окръжен комитет, я председател на ОС, я в ЦК (това не значи цигански квартал, както можете да си помислите, а централен комитет) нещо клечка, а може даже и в ПБ (това пък не значи публичен бардак, а политбюро) и да не си ловец, е все едно да си владика и да не носиш тирбушон, пардон – кръст.
Големи снегове падат всяка зима в този край, но като този през 1981 година – това беше нещо извънредно. Когато пристигна в Разград, стихията още не се беше стоварила и той можа да отиде до Воден и да си свърши работата, за която беше изпратен. Трябваше да заснима в естествена обстановка дивеч, който се отглежда и пази в тази гора, за един албум на Ловно-рибарския съюз – една полувоенна организация за привилегировани, изключително комунисти и първенци по партийна линия. Тя се възглавяваше от действащ генерал, заместниците бяха пак генерали и полковници от запаса, парите които се отделяха за нея бяха много и затова се пазеха част от горите като резервати и в тях се отглеждаше дивеч в изобилие, с което те се хвалеха по света. Тази година в Пловдивския панаир беше организирано Световно ловно изложение с централна експозиция за България и от ЦК отпуснаха толкова много пари, че наистина изложбата стана богата и внушителна. Та това беше любимото занимание на големците, те искаха да подчертаят богатството от дивеч в страната, отгледано под “мъдрите грижи” на партията. Картината беше хиперболизирана, дивечът беше удесеторен, ловните трофеи бяха най-богатите и забележителни в света, все заслуга на висшите партийни кадри и най-вече на Тодор Живков и “знаменития” ловец Пенчо Кубадински. Толкова много искаха да “изпъкнат” като ловна суперсила в света, че можеха и даже се чу, че някой е предложил, да докарат и пуснат в горите дивеч, какъвто в страната не съществува – биволи, тигри, антилопи и други редки видове, едва ли не слонове и носорози. За бай Пенчо това щеше да е лесна работа, той произхождаше от този край – и за него щеше да е въпрос на чест да се отстреля в Лудогорието един лъв например. “Лудогорски лъв” – как звучи само! Същият прекара половината си живот на сафари тук и там - естествено на държавна сметка. Другата половина мина по банкети, коктейли и откривания. От подобна заетост по ловуване, сафари и партийна деятелност не му остана време да понаучи някои географски факти, знания и учения – например колко брои приблизително индийският народ. Та на откриването на булевард “Джавахарлал Неру” през 1990 г. в София, той изтъкна – цитирам “братските връзки между българския и малкия, но храбър индийски народ” - кр. ц. Е, наистина малък! Нямаше тогава и един милиард! Та да не ги е броил човекът?! Той си имаше работа по сафаритата. Преводачът на посланика беше индус и изглежда преведе буквално тази знаменита фраза, та веждите на пълномощния министър направиха такава дъга нагоре, че трудно успя да ги върне по местата им. Останалите, които бяха там – репортери, журналисти, общественост и публика просто си умряха от смях – кой явно, кой мълчаливо! Много място отделихме май, на бай ви Пенчо, не че не заслужава човекът, ама имахме друга история за разказване.
Та ЛРС имаше отпуснати доста пари за Световното ловно изложение и реши да си направи албуми – поотделно за всички резервати, както и общ за България. Нашият герой като фотограф в едно илюстративно издателство, на което беше възложено да направи част от албумите, пристигна във Воден малко преди да завали големият сняг. Снимките през зимата са по-лесни и ефектни – животните се открояват добре на бялото, осветлението струи отвсякъде, може да се снима с по-висока скорост, няма зеленина по дърветата която да ги прикрива. Животните не могат да се придвижват много бързо, тъй че е възможно да бъдат проследени по-отблизо, особено с опитен придружител, какъвто придадоха. Снимките станаха прилични, три дни дебнаха, причакваха и с търпение като истински ловци, те успяха да заснимат голям мъжки глиган, после майка с малки прасенца – снимките станаха много изразителни със симпатичните малки зверчета и оглеждащата се за опасности майка. Милата групичка им пресече път, както се бяха спрели и прикрили, майката спря да подуши въздуха – изглежда беше усетила миризмата им и после хукнаха – тя напред и прасенцата след нея. Как да натиснеш спусък на тази мила картина, та дори и на голям глиган, се чудеше той?! Беше върл противник на лова – това за него си бяха живи убийства на невинни същества! Тези му схващания обаче, не му попречиха да хапне пържола от диво прасе в хижата, застреляно при неотдавнашен лов. Човешко лицемерие – човекът лесно се променя според интереса си, особено при изкушенията на небцето. Лесно променя идеи, разбирания, позиции – та и с него стана тази работа – не убива, но яде от убитото. Под тежките мисли на самокритиката той преглъщаше вкусната пържола. Малко е по-твърда, но вкусът е неповторим – отбеляза той – естествен и с аромата на гората и на дивото. Можаха да снимат и сърни на стадо и голям елен лопатар – рядка слука! Рогата му бяха така разклонени, че беше чудно как се промъква между дърветата! Тази гледка се повтори по-късно и при по-живописни обстоятелства. Опитаха да снимат и зайци, но те се снимат много трудно – дребни са и много неспокойни, пък и бягат както се знае, много, много бързо – на големи скокове. Не станаха добре тези снимки. Фазаните бяха във фазанария, за да ги опазят от дивите хищни птици на този удобен фон и обезлистена гора. Снимаха се лесно и фотосите станаха много хубави, особено на мъжките фазани – сребърен и кралски. В хижата се спеше добре, беше топло и уютно – обстановката беше луксозна – подготвена за високопоставените гости. Но… на третия ден заваля сняг и то такъв, че за едно денонощие натрупа над метър, а продължи да вали и следващите два дни, тъй че стана непроходимо и те по неволя станаха пленници – трябваше да се почака докато разчистят пътя и снеговалежът спре. Пиха ракия, пиха и уиски от запасите на величията, ядоха пържоли с червено вино и с бяло вино от Търговище, разправяха, а той слушаше “съвсем достоверни” ловни истории, слушаха и прогнозите за времето, които тогава бяха толкова точни, че ако кажат да си облечеш кожуха, то добре е да си приготвиш банския костюм. На третия ден (както винаги и за всичко на третия, сякаш на този свят няма четвърти, пети и шести ден) снегът спря, снегорините тръгнаха и той можа с джипа на Ловното да стигне до Разград, откъдето взе автобуса за Търговище, за да се прибере с влака Варна – София.
Всичко хубаво, обаче снегът далеч не беше почистен по целия път, автобусът едва се движеше, като на места боксуваше, затъваше или спираше, за да мине снегоринът и той да продължи след него. Минаха през Манастирско, първото село по пътя, някои слязоха, други се качиха, след като са чакали с часове и продължиха като гонеха по пътя селата Трапище, Бистра, Давидово, а кой знае при тези преспи дали щяха да достигнат и да минат през тях. Автобусът ръмжеше, давеше се, но напираше напред, защото освен всичко друго беше и много студено, и да се остане на пътя беше опасно за живота на пътниците.
В едно от селата, на задната седалка, току зад него, се настаниха млад циганин с жена си; седнаха и веднага започнаха да се карат. До него пък, на освободеното преди малко място, дойде едно 13-14 годишно момче, също циганче – спретнато, чисто и приветливо. То беше внимателно и любопитно и след като се заговориха, започна да пита чичкото от къде е, какво работи, къде е учил, какъв е животът в София, изобщо за целия живот, какъвто си го представяше той. И то също отговори – учи, помага вкъщи, чете книги, за да отиде и да продължи в София образованието си – отговаряше охотно и с приличен език, и маниери. Отзад каращите се повишиха тона, особено младият мъж – той настоятелно назидаваше нещо булката, стигнаха до “кресчендо”, което е особено характерно за циганския език, дори и при миролюбив разговор. Не след дълго започна да я блъска и удря, не се стесняваше от пътуващите и това, особено на нашите събеседници действаше тягостно и изнервящо. Те не можеха да си говорят вече, той направи внимателна забележка на скандалджията, после по-остра, а и други близкоседящи се обадиха, сърдити и напрегнати. Онзи ги изгледа гневно и промърмори нещо на цигански – вероятно ги напсува, па продължи възпитаването на булката. Тя не очакваше защита, седеше примирена и безпомощна. Нашият пак я удари, бутна я, вероятно я гонеше и кой знае още как щеше да продължи историята, ако фотографът не стана и много ядосан удари, от двете страни, циганина. Онзи се изненада, опита се да стане, но беше респектиран с нов, по-сериозен удар в гърдите, който го принуди да си седи здраво на мястото. Като се укроти положението, нашият герой седна на мястото си възбуден и ядосан. Поглеждаше от време на време назад и като се увери, че свадата стихна, продължи разговора с малкия си събеседник. Той наистина беше много приятно момче, изрази съпричастие и солидарност с него за току що случилото се, само че се притесни онзи да не стане и да го удари отзад с юмрук, а може и с нож.
– Тези ги знам, носят ножове – каза момчето и предложи да се преме стят напред.
– Не бива да показваме слабост. Ако се преместим ще го насърчим, ще му дадем сили, защото ще помисли, че се плашим от него. Ще стоим спокойни, но внимателни. Това ще го обезсърчи, ако е намислил нещо подло. Виж, той вече мирува.
И наистина младият циганин се беше смирил, кротуваше, даже гледаше нажалено, така че на него му стана малко мъчно, че го удари. “Може циганката да е извършила нещо нетърпимо, нещо непоносимо по техните обичаи и той да не може да се овладее. Да ги търпим ли трябва при такива случаи? – запита се той. – Или, за да живеят така както искат, трябва да се определят автобуси само за тях. Но така стигаме до идеята за сегрегация. Не, не може! Те трябва да се научат на ред като другите. Колкото и да им е трудно. Ето, сега този ще разбере реда. Но, не трябва по такъв начин! А по какъв? Нали му беше казано и той никак не се впечатли. Значи, всекиму според равнището. Но, ако ме съдят за насилие, ще ме осъдят! И виновният ще продължи да живее по пречещ на другите начин. Къде е истината, като хората са толкова различни? Нали в библията е написано: “Един разбира и без да му кажеш, на друг и сто тояги са малко”. Ето това момче до мен е напълно редовен човек, даже по-добър от много други, и цигани и българи. Аз с удоволствие го приемам за напълно равностоен, даже бих му дал предимство, предвид по-неблагоприятните условия в които се е развивал. Детето е чудесно!”
По-нататък разговорът продължи, приятно споделян и от двамата. Излезе, че момчето е ученик в седми клас и единственото му желание е да продължи да учи, да завърши гимназия или техникум и ако може да следва в университет. Той беше искрен – това му личеше от дълбоко прозряната истина и твърдото му решение. Заинтересува се много от фотографията, досега не се беше срещал с човек, който се занимава с това сериозно и професионално. Осведоми се как се получава това умение, къде е учебното заведение, даже си записа адреса на училището. Той му даде и своя телефон и адрес, за да му помогне, ако момчето наистина поиска да учи. Разговаряха, обясняваха си нещата всеки по своя начин – той научи някои цигански истини за живота. Например, че “трябва да помагаш и да слушаш много баща си – даже, ако не си съгласен с него. Майка си трябва да уважаваш и да обичаш, като и помагаш колкото можеш. Трябва да пазиш сестра си от лоши момчета, за да бъде девствена, когато се ожени. Трябва да се пазят и другите девойки. Трябва непременно да научиш занаят, какъвто и да е, за да можеш да храниш жена си и децата си. Трябва да уважаваш еднакво и ром, и дас, и хорохай (и циганина, и българина, и турчина). Но, ако убият брат ти, трябва да убиеш и ти убиеца. Трябва да даваш на бедните, ако си богат. На празник не трябва да работиш, а да се веселиш.”
Автобусът спря внезапно и хората се опитаха да разберат защо.
– Елени има отпред, елени! Стадо елени и сърни! – обади се някой от предните седалки.
Той стана бързо и отиде напред до шофьора. На пътя се бяха спрели стадо от сърни и няколко елена, вероятно прогонени от големия сняг в гората, като търсеха храна и отъпкано. Тук от Лудогорието беше останала някаква гора в която пребиваваха животните. Но сега там беше невъзможно да се ходи. В дебелия сняг не можеше да се намери храна, не можеше да се живее. И животните, преодолели страха си от хората, бяха решили да излязат на техния път, който иначе толкова ги плашеше, да потърсят помощта на човека. Те стояха като заковани, изправени изящно на тънките си нозе, невероятно и невъобразимо красиви – като скулптури изваяни от самия Бог. На фона на белия, надвиснал по клоните зад тях сняг, на дългия извиващ се път, меките форми на топлите им тела, кадифената им кожа, изпускащите пара чувствителни ноздри, причудливо извитите рога на елените, големите ласкави и малко тъжни очи на кошутите, потрепващите изящни колене и копита, създаваха една картина, пред която всички занемяха. Отсреща се приближиха товарни коли, които също спряха и хората слязоха да погледат, като не се ядосваха и се чудеха какво добро да направят за животните, радваха се и се възхищаваха. Той беше толкова впечатлен и грабнат от тази красота, че му се искаше те никога да не си отидат или сам да се превърне в елен и да застане сред тях. Там, в стадото, където всички знаят един ред и един закон. И затова са толкова хармонични и прекрасни. От възхита той забрави, че е фотограф и че е добре да ги снима. Като се сети, бързо влезе в автобуса, взе си апарата и изскочи, но шофьорите вече внимателно, с разперени ръце подканяха животните да излязат на края, така че да се промъкнат колите. Той снима, но тази картина, която беше преди малко, се беше развалила от хорската суетня – животните се стълпиха и пак нагазиха в дълбокия сняг. Те сигурно щяха да стоят така докато преминат колите и пак щяха да излязат на пътя. Снегът беше затрупал пътеките из родната гора – сега негостоприемна и опасна. Някой от пътниците се сети и започна да им хвърля внимателно хляб, другите които имаха, също бръкнаха в торбите и подадоха. Много от пътниците бяха турци, а турците обичат животните – хвърляха с радост хляба който носеха.
– Ето, пред красотата всички немеем, ставаме близки и солидарни – каза той на малкия. – А има хора, които убиват тези животни, убиват красотата, дерат я, режат я, горят я на огън, за да я ядат! А красотата, хубостта не се убиват, не се ядат – на тях трябва само да се възхищаваш! Виж онзи циганин, който биеше булката, сега се радва, хвърля хляб на сърните.
Людмил Попов
ДУРАЛИ
Майското зеленило беше потопило селото във всичките си разцветки – от нежно резедавото на току покаралите листи, между бяло цъфналото на плодните дървета, през цветно и зелено греещото на цветята и тревата, до блестящо изумруденото на житата и черничевите дървета. Зелено, зелено, та свети, блести и сияе! Само през май е този празник на зеленото, та и на хилядите цветове на китките в селските градини, по ливадите, под върбите и тополите покрай реката, на “Юртето” и по Гергьовската поляна. Някъде, някоя угар на едва покарали царевица или слънчоглед прекъсва този карнавал на цветове, та окото да си отдъхне от багри и блясъци.
Вървяха, като че и те позеленели и търсеха неокастрени още черници с дребни листи и многобройни, напълнили клоните дуди. Бяха въоръжени с дълги пръти с които удряха по клоните и брулеха плодовете - черни, червени, бели и виолетови, дребни, но сладки – само захар. От изобилие на черници хората ги подминаваха и никой почти не ги ядеше в това село, даже се ядосваха на дудливите черници, че не стават за храна на бубите. Такива клони пълни с плодове замърсяваха постелята и предизвикваха гниене, мухлясване и болести по копринената буба. Сега имаше два-три дни почивка в храненето – бубите спяха големия си сън, преди голямото ядене, след което се завиваха в пашкули. Софиянеца беше решил да вари ракия от дуди, пък повика и Дурали да събират плодовете. Сега узрели, те имаха висока захарност и хубавата ракия беше сигурна. Досега той не беше варил такава ракия, но други разправяха, че става и то доста силна, без да и прибавяш захар. Той вече беше варил от всички плодове, освен от дуди; тази година щеше да направи сефтето, защото дудите заедно с ягодите и черешите са първите узрели плодове в годината. За джанките беше още рано, а за другите плодове и гроздето щеше да дойде време чак през есента. Рядко някой ще вари ракия от дуди, защото по това време хората си имаха твърде много работа с храненето на бубите, а и подценяваха този плод – събираше се трудно и за такива плодни черници трябваше да се обикаля из цялото село и по полето. Хората ги изсичаха, защото бяха диви – с дребни листи и замърсяващи плодове не ставаха за хранене на буби.
Двамата избираха дървото и подготвяха бруленето като застилаха под него платна от найлон, на които да падат плодовете. Брулеха, като удряха всички клони с дългите пръти, после навдигаха найлоните, така че по гънката дудите се изсипваха в кофите, които носеха. Набрулиха четири найлонови чувала, закараха ги с ръчната количка в двора и ги изсипаха в бидона да ферментират. Трябваше да съберат плодовете най-много за два дни, защото те трябва да ферментират заедно, а пък щеше да се отвори и много работа със събуждането на бубите. Софиянеца беше пресметнал – докато свърши голямото ядене, плодовете ще паднат на дъното – тогава са готови за варене. В първия ден след падането джибрите са с най-висок градус и е най-добре да се вари веднага. Та докато бубите завиват, около една седмица, той ще свари ракията, а после ще събират пашкулите, ще ги чистят и предават. Работа има и след предаването – скелите и помещенията трябва да се почистят от тоновете оглозгани клони и вейки, от лайната на бубите, после трябва да се измият и дезинфекцират. Всичко това може да стане спокойно, особено ако реколтата е добра и качеството е високо. А пък и ракията вече е сварена, ще е отпочинала десетина дни и ще може да се почерпят за завършването на кампанията. Когато си направиш добре разчета и свършиш всичко с времето си, ще имаш и добра реколта, и добри пари, и радост в сърцето. Селската работа не търпи бавене и отлагане.
Във върховите моменти на работата трябваше да има и помощници – Дуралито и жена му Анка дойдоха няколко пъти на най-тежката работа, та Софиянеца и майка му можаха да сколасат с всичко. Голям зор беше, но отмина и им олекна, като че никога не е било. Взеха, както очакваха този път, добри пари от бубите, разплатиха се, каквото имаше да дават и решиха да поканят Дурали и Анчето на гости да отпразнуват.
Подредиха дървената маса под ореха, застлаха я с бяла покривка, наслагаха печени меса, сухи мезета, салати, бира и вино, и … добре изстудена на чешмата черничева ракия. Таман сложиха и на уречения час отдолу, по пътеката между черниците се появиха Дуралито и Анчето. Като наближиха - не мож ги позна, Анчето облякла копринена бяла блуза с бродерия и копринена черна пола, Дурали с бяла риза и вратовръзка – като на сватба! Носят цветя, подаръци – чорапи, кърпи, брех, брех – да се чудиш! Светят! И на двамата боята от по-черничката, но чисти, спретнати – блестят! Зеленото на ореха и то свети, сянката рехава, прохладна, масата подредена – честито гости! Госпожа Фанка се зарадва – след тежкия труд празникът беше сладък.
Дуралито и Анчето внимателно и вежливо похапват, всички се черпят с ракията, чукат се – ракия за чудо и приказ! Силна, но чиста и ароматна – така става когато я свариш в първия ден и я превариш още веднъж. Да се освободи от метила и миризмата на джибрите. Те плодовете на черницата са без костилки, не носят миризми на дървено и на танин. Дръпнаха му по чаша – две, че и по три, Анчето и госпожата примерни, пият по малко, Дуралито не се отпуска, Софиянеца весел, радостен от гостите, а и от хубавия ден дърпа по-здраво. Ех, и птичките горе в ореха и по целия двор пеят та се късат, гугутките гукат и зоват любовно, нежен ветрец полъхва из зеления двор, надолу пак зелено и светло – пролетно! Пийнаха и бира, и хапнаха добре – Дуралито и Анчето все стегнати, скромни, прилични – за пример! Красиви и мили! Мина не мина, станаха, сбогуваха се и си тръгнаха – в ред и приличие – както бяха дошли.
Как се запозна с Дурали той? Беше забравил точно как, но знаеше, че още от началото му беше харесал много – с една сдържаност, с едно приличие и такт, които издаваха сила и мъжественост. Анчето беше дребна, тъничка, скромна и работлива. Другите цигани не го обичаха, плашеха се от него, изглежда не го намираха подобен на тях и го отбягваха. Не го харесваха, но когато идваха от село или отнякъде да наемат строители или работници за друга работа, първо при Дуралито отиваха. Той почти винаги беше вече нает, ценяха го и го търсеха от много села, знаеха че работи здраво и качествено, не лъже, не се напива, отговаря за работата си и държи на думата си. Ех, Дурали, може да си един в махалата, но струваш за сто! Честното име и способните ръце цена нямат!
Сближиха се двамата, циганин и българин – обичаха се като братя. Веднъж Дурали го взе със себе си на циганска сватба в Караджалово. Тя циганската сватба като Чирпанската – македонска революция! Сториха салтанатите, ядоха, пиха, играха, веселиха се и накрая извадиха ножовете. Брех, кръв ще се лее! Дуралито и той беше подпийнал, игра на една маса кючек, беше му добре, така Софиянеца не беше го виждал. Като видя кавгата, той почерня още повече, намръщи се – буря! Отиде при кавгаджиите – те ножарите и кавгаджиите едни и същи на всяко тържество, какво прави, какво чина – на един хвана ръката с ножа, изви я та изпращя и оня измуча и падна на земята, другите млъкнаха, укротиха се, кавгата утихна, веселието продължи.
– Тоя е много як, всички го знаят! – обади се един манго наблизо. – Да не му се случиш на ръката!
Отбиваше се у тях, да го вика за нещо или просто така – да се обади. Те живееха в две малки къщи, в началото на махалата, едната – старата, на майка му и баща му от кирпич, другата от тухли за младите и децата – сам си я строил. Ама се събираха и в двете – където е на сгода. Циганите живеят родово – не се разделят със старите, често и с братята си. Гледат децата общо и вършат работата задружно – помагат си, прикриват се и се защитават. Радваха се много, като го видеха, искаха да го гощават, но той не влизаше, не искаше да ги вкарва в разходи, знаеше че веднага ще отидат за ракия, за салам.
Бащата на Дурали беше пострадал тежко – преди няколко години влакът отрязал крака му, като бързал да се качи на гарата в Димитровград. Сега живееше много трудно, в една самоделна инвалидна количка, а и раната на отрязаното не заздравяваше, беше се получило възпаление. Трябваше да го видят в ортопедичния институт в Горна баня, но той нямаше как да отиде дотам. С влак беше невъзможно – нямаше да издържи в неудобството.
– Виж какво, Дурали! Хайде да го караме с колата! Ще го отведа право в института. Тръгваме веднага щом го подготвиш.
– Бате Любо, как ще си правиш такъв труд за нас, бе? Не се притеснявай толкова! Ще се оправим някак.
– Трябва да го караме веднага! Раната му е много лоша. Вижда се, че има инфекция. Стягайте го за утре! Шкодичката е в ред. Ще отидем за три часа и половина.
На другия ден към обед, малко закъснели, тръгнаха. Трябвало да го къпят, да го стягат, да намерят пари. Разположиха го на задната седалка да се опъне по дължината, а той с Дуралито отпред. Пътуваха добре бързаха, за да не измъчват стария. Отидоха направо в института, но бяха закъснели и докторът – специалист по долен крайник си беше отишъл. Този институт се намира на срещуположния край на София от влизането в града от посоката на Пловдив. Горе-долу още половината път. Затова и закъсняха.
– Сега ще ходим у нас да преспим. Ще го настаним удобно, ще хапнем, ще си починем, че сутринта трябва да сме първи в ортопедията! – каза Софиянеца.
Стигнаха до дома в самия център на София. Доста хора бяха гостували тук, та жена му не се притесни много. Е, все пак се намръщи малко, не бяха гостували хора от малцинството. Видяха зор докато качат болния до четвъртия етаж. Асансьор нямаше, опитаха да го носят двамата, старият беше пълен – не по-малко от 100 кила и беше много неудобно. Дурали го взе на гърба си и го качи догоре. Як е като бик, този Дурали!
Настаниха човека, обслужиха го за всичко и преспаха спокойно. Само раната го болеше и той страдаше. На сутринта рано-рано бяха в института.
Той влезе сам при лекаря – най-добрия по краката.
– Не е добра работата – каза докторът. – Има гангрена. Ще трябва да отрежем част от крака.
Оставиха го. След време дойдоха да го вземат. Беше успокоен. Добре е минала операцията, поживя така година, но след това раната се възбудила отново, получили се усложнения и от това човекът си замина. Семейството беше много печално, но останаха завинаги благодарни за услугата.
После с Дурали се виждаха все по-рядко, той работеше по строежи извън селото, но имаше ли сгода се отбиваше до тях да го потърси, да го види. Срещаха го повече булката, старата и децата – Дурали не беше вкъщи. Трябваше да ги храни всичките.
Един път само го намери – прегърнаха се като близки – с тъга и обич. Изпиха шише ракия, спомниха си разни там работи, ядоха тиганици, които старата пържеше върху една пиростия на двора. Така ставаха най-вкусни! На цигански огън!
После дълги години не се видяха. Питаше пътници за него – все казваха, че работи извън село. Но помислеше ли си, ей така, дали има някой приятел на който би могъл да разчита, първо се сещаше за Дурали – на него можеш да оставиш и един милион лева – няма да ги пипне! Би могъл да го извика и живота си да даде – ще дойде!
Людмил Попов